معذرت خواهی از همسر به شیوه ای مناسب

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

معذرت خواهی از همسر شاید برای بسیاری از ما کار سختی باشد! برای هممون پیش آمده تا کاری کنیم که همسرمان از دستمان دلخور باشد و احساس کنیم باید از او دلجویی کنیم. اما خیلی وقت‌ها معذرت‌خواهی از همسر کار سختی به نظر می‌رسد. گاهی نمی‌دانیم چطور باید این کار را انجام بدهیم و گاهی اوقات غرورمان اجازه نمی‌دهد برای عذرخواهی پا پیش بگذاریم. با همه این‌ها معذرت‌خواهی از همسر گاهی کار واجبی است که خیلی زندگی مشترک‌تان را نجات می‌دهد. به همین خاطر بهتر است روش‌ها و اصول این کار را یاد بگیرید. اگر احساس می‌کنید در این زمینه دچار ضعف هستید و نمی‌توانید مشکلات میان خود و همسرتان را حل کنید بهتر است مشاوره خانواده دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه معذرت خواهی از همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

اهمیت معذرت خواهی از همسر

اختلاف و بحث در زندگی همه ما پیش می‌آید. هرگز نمی‌توانید زندگی مشترکی را تصور کنید که هیچ اختلافی در آن پیش نیامده باشد. بااین‌حال شیوه‌ای که شما برای برطرف کردن مشکل در نظر می‌گیرید اهمیت بسیاری دارد. بعضی از زوجین به‌اشتباه فکر می‌کنند گذر زمان می‌تواند باعث حل مشکل آن‌ها بشود. اما باید بدانید که زمان تنها باعث فراموش‌شدن ناراحتی و مشکل می‌شود و دیر یا زود این اختلاف مجدداً سر باز می‌کند.

روانشناسان خانواده معتقدند بهترین راهکار برای حل اختلافات این است که درباره آن‌ها صحبت کنید. پس اگر بین شما و همسرتان هم اختلافی پیش آمده که باعث ناراحتی شده بهتر است برای معذرت‌خواهی و صحبت راجع به آن پیش‌قدم شوید. این کار علاوه بر اینکه باعث می‌شود اختلاف میان شما و همسرتان برطرف شود مزایای دیگری هم دارد.

برای مثال رفتار شما به همسرتان نشان می‌دهد که چقدر به او و زندگی مشترکتان علاقه دارید و این می‌تواند رابطه شما را تا حد زیادی تقویت کند. به‌علاوه همسرتان هم به‌تدریج از شما یاد می‌گیرد که وقتی کار اشتباهی انجام می‌دهد بابت خطای خود معذرت‌خواهی کند و به‌این‌ترتیب رابطه شما کیفیت بهتری پیدا خواهد کرد. برای آشنایی با راه‌های آشتی با همسر کلیک کنید.

روش‌های معذرت خواهی از همسر

قبل از معذرت خواهی از همسر ابتدا پیش خود مشخص کنید که دقیقا بابت چه چیزی قرار است عذرخواهی کنید. آیا واقعا از رفتار خود پشیمان هستید؟ معذرت خواهی از همسر اگر برمبنای پشیمانی و ترک عادت نباشد، فایده ای ندارد. روش‌هایی که در ادامه آورده ایم اگر در مورد یک اشتباه تکراری باشد، فایده نخواهد داشت.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

✅ قبل از معذرت خواهی از همسر خود کمی فکر کنید

وقتی شرایط آرام‌تر شد با خودتان به این فکر کنید که چه چیزی در رفتار شما باعث ناراحتی همسرتان شده است؟ خودتان را جای او بگذارید و سعی کنید دنیا را از دریچه دید او ببینید. همسرتان چه احساسی از رفتار شما داشته است؟ پس‌ازاینکه متوجه دلیل ناراحتی همسرتان شدید این موضوع را با او در میان بگذارید و عذرخواهی کنید. به یاد داشته باشید این‌که همسرتان احساس کند شما فهمیده‌اید از چه چیزی ناراحت است به‌مراتب اثرگذارتر از یک عذرخواهی ساختگی است.

✅ عذرخواهی خود را بیان کنید

معذرت خواهی از همسر زمانی معنا دارد که شما عذرخواهی خود را صراحتاً بیان کنید. بسیاری از ما فکر می‌کنیم پایان دادن به قهر، خرید یک هدیه و یا اینکه اجازه بدهیم زمان بگذرد و همه‌چیز فراموش شود راه‌هایی هستند که معذرت‌خواهی ما را به همسرمان می‌رسانند. اما واقعیت این است که عذرخواهی باید صراحتاً بیان شود. درست است که خرید هدیه یا پایان دادن به قهر راهکارهای بسیار خوبی هستند اما همه این‌ها باید در کنار عذرخواهی شما از همسرتان باشند.

بیشتر بخوانید : دعوای زن و شوهر

✅ برای معذرت خواهی از همسر احساسات خود را بیان کنید

در کنار عذرخواهی از همسرتان بهتر است احساسات و خواسته‌های خودتان را هم بیان کنید. در این‌صورت همسرتان هم متوجه احساس شما می‌شود و می‌توانید باهم یک راه‌حل مناسب برای مشکل‌تان پیدا کنید. برای مثال به همسرتان بگویید: (می‌دانم به خاطر ….. از دست من ناراحت هستی و بابت آن معذرت می‌خواهم اما واقعیت این است که من آن لحظه احساس می‌کردم/فکر می‌کردم ……).

✅ پای گذشته را وسط نکشید

هنگامی‌که تصمیم به معذرت خواهی از همسر گرفتید؛ هرگز پای اختلافات گذشته را وسط نکشید. عباراتی مثل (تو هم قبلاً………) یا به رخ کشیدن اینکه شما در گذشته اشتباهات همسرتان را بخشیده‌اید تنها می‌توانند رابطه شما را خراب‌تر کنند.

✅ معذرت خواهی از همسر | ابراز پشیمانی و ترک عادت

برای آن که معذرت خواهی از همسر مورد پذیرش واقع شود، باید به او اطمینان بدهید که از کرده تان پشیمانید و دیگر آن را تکرار نمی‌کنید. برای تحقق این وعده به دنبال راهکار باشید و به او نشان دهید که تلاش تان را می‌کنید.

✅ نامه و یک متن عذرخواهی بنویسید

بعد از بیان عذرخواهی اگر هنوز کدورتی باقی مانده، چه خوب اگر نامه یا پیامی برای همسرتان بنویسید. در متن پیام احساس و پشیمانی تان را بیان کنید و از بخشش و گذشت او چه تاثیری روی شما دارد. برای مثال متن زیر را می توانید استفاده کنید.

” ….. عزیزم احساست رو درک میکنم و وقتی خودم رو جای تو میزارم از خودم بیزار میشم. کاش می تونستم راهی برای جبران کرده ام پیدا کنم. وقتی چشمان غمگینت رو میبینم قلبم درد میگیره. قسم به عشقی که بینمون هست نمیتونم ناراحتیت رو تحمل کنم. عزیزم کاش میشد منو ببخشی “

✅ از یک مشاور کمک بگیرید

معذرت‌خواهی از همسر یکی از مهارت‌هایی است که برای ادامه زندگی مشترک بسیار به آن نیاز دارید. بااین‌حال بعضی از ما این کار را بلد نیستیم یا به هر دلیلی سختمان است که از آن استفاده کنیم. این شرایط می‌تواند زندگی شما را در لبه پرتگاه قرار دهد.

عذرخواهی نکردن بابت اشتباهات باعث می‌شود تا مشکلات روی‌هم انباشته شوند و دیر یا زود تمام آن‌ها باهم سر باز کنند. به همین خاطر شاید بهتر باشد این مهارت را با کمک یک مشاور خانواده یاد بگیرید. به‌علاوه اگر احساس می‌کنید اختلاف میان شما و همسرتان به این سادگی قابل حل کردن نیست مشاورین می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. پیشنهاد می‌شود مقاله ریشه اختلافات خانوادگی را نیز بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه معذرت خواهی از همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چطور از همسرم عذرخواهی کنم؟

ابتدا باید زمان و مکان مناسبی برای این کار انتخاب کنید. سپس به همسرتان نشان دهید که متوجه احساسات او شده‌اید و درعین‌حال که عذرخواهی می‌کنید سعی کنید خواسته‌ها و احساسات خودتان را هم برای او توضیح دهید.

چرا همسرم هیچ‌وقت از من عذرخواهی نمی‌کند؟

احتمالاً رفتار شما به شکلی است که ناراحتی خود را به همسرتان نشان نمی‌دهید یا خودتان خیلی زود اختلافات را فراموش می‌کنید. این کار باعث می‌شود همسرتان برای عذرخواهی از شما احساس نیاز نکند. بهتر است راجع به ناراحتی‌هایی که از همسرتان دارید با او صحبت کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره