ترک ناس چند روز طول می کشد ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترک ناس یا نسوار و خدمات مربوط به این نوع مواد معمولا در کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، هند، ایران و… انجام می‌‍شود. اثرات مخرب و جبران نا‌پذیر این ماده بر سلامت بدن باعث شده تا متخصصان خانواده و اعتیاد به طور اختصاصی پروتکل‌های درمانی برای ترک ناس ارائه دهند. از آنجا که مصرف طولانی مدت ناس موجب آسیب‌های جسمانی نیز می‌شود، گاه همزمان نیاز به دریافت رژیم‌های غذایی و تمرینات فیزیکی وجود دارد. در ادامه به طور کلی با روند درمان و ترک این ماده بیشتر آشنا خواهید شد. در صورتی که تصمیم به ترک گرفته‌اید، برای شروع می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی مرکز ذهن نو استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک ناس می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق شماره تلفن های ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

آیا ناس یا نسوار قابل ترک است؟

نسوار مخلوطی است از تنباکو خشک شده، روغن، مواد طعم دهنده مانند هل، منتول، رنگ کننده‌ها (نیلی یا زرد) و آهک یا کربنات کلسیم، آب و صمغ گوار. کلرید آمونیوم به عنوان نگهدارنده و نیش زدن به آن اضافه می‌شود. معمولاً در بسته‌های پلاستیکی گرد یا مربعی که با نوار لاستیکی نگه داشته می‌شوند به فروش می‌رسد تا از قرار گرفتن در معرض هوا جلوگیری شود.

جالب آن که اکثر افراد فکر می‌کنند که ناس ماده‌ای بی‌خطر است. این در حالی است که WHO اعلام کرده است که این نوع تنباکو بدون دود، خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را به دنبال دارد. با توجه به اینکه ناس شامل ترکیباتی مانند آرسنیک و نیکل، عناصر رادیویی مانند پولونیوم، اورانیوم و بریلیوم است، پیامدهای خطرناکی را به همراه دارد. برای آشنایی با علائم اعتیاد کلیک کنید.

⬅️ پیامد های کوتاه مدت مصرف نسوار بر مصرف کنندگان

  • احساس گیجی
  • حالت تهوع شدید و گاهی اوقات استفراغ
  • حرکات نامنظم و کاملا غیر عادی در ناحیه چشم
  • مشکلات خواب (کاهش یا افزایش زمان خواب)
  • احساس وابستگی روانی
  • مشکلات فشار خون و لرزش در نواحی مختلف بدن

⬅️ پیامد ها و عوارض طولانی مدت مصرف نسوار

علاوه بر مشکلات فوق که در کوتاه مدت ایجاد می‌شوند، ادامه مصرف این ماده مخدر، مشکلات شدید دیگری نیز به دنبال دارد که تا مدت زمان طولانی باقی می‌ماند. در ادامه علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها سایر مشکلاتی که در بلند مدت بر بدن تاثیر می‌گذارند را شرح داده‌ایم.

مشکلات کلیوی

از آنجایی که در تولید نسوار از آهک استفاده می‌شود، دفع آن توسط سیستم گوارش و کلیه، امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین جهت فرد مصرف کننده دچار مشکلات شدید کلیوی خواهد شد. شدت این عارضه به حدی است که مصرف کننده در آینده‌ای نه چندان دور مجبور به دیالیز خواهد شد.

توهم و مشکلات روانی

بدون تردید مصرف تمامی انواع مواد افیونی بر سلامت روان اشخاص تاثیرات منفی می‌گذارد. مصرف کنندگان ناس دچار توهم می‌شوند و از واقعیت فاصله می‌گیرند. به عبارت دیگر، ناس سیستم مغزی به ویژه ناحیه مخچه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر درباره عوارض و پیامدهای مصرف ماده مخدر ناس کلیک کنید.

ترک ناس چگونه ممکن است؟

بهترین روش های ترک ناس

با توجه به اینکه مصرف کننده خود را وابسته به مصرف ناس می‌داند، در وهله اول باید آمادگی ترک را در خود ایجاد کند. در حقیقت، او باید به این باور ذهنی رسیده باشد که ادامه مصرف برای او مشکلات شدیدی را به همراه خواهد داشت و بهتر است هر چه زودتر خود را نجات دهد. برای آشنایی با جدیدترین روش های ترک مواد محرک کلیک کنید.

?️ درمان و ترک ناس با راهنمایی پزشک

مرحله دوم در جریان ترک ناس، مراجعه حضوری به پزشک متخصص و دریافت راهنمایی‌های لازم است. وقتی مصرف کننده تحت درمان پزشکی قرار می‌گیرد از همراهی روانشناس و روانپزشک نیز بهره‌مند خواهد شد. استفاده از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های روانشناسان در این مرحله از ترک بسیار حائز اهمیت است، زیرا فرد باید با میل شدید خود به مصرف مقابله کند. این امر زمانی محقق می‌شود که مصرف کننده به لحاظ روحی و روانی، آرامش کسب کند و توان مقابله را در خود تقویت نماید.

?️ دوری از جمع دوستان ناباب

پس از پایان دوره ترک ناس و بازگشت به روال عادی زندگی، باید تا حد امکان از همنشینی و قرار گرفتن در جمع دوستان گذشته خودداری کند. چراکه قبلا این ماده را مصرف نموده و می‌دانید که در زمان استفاده، لذت موقتی را تجربه خواهید کرد، هر لحظه امکان دارد به تشویق و ترغیب دوستان در جهت استفاده مجدد، پاسخ مثبت بدهید. به همین دلیل دوری از افراد تشویق کننده به مصرف ناس می‌تواند گامی مهم در روند بهبودی وضعیت سلامتی‌تان به شمار آید.

?️ ترک ناس با سرگرمی های جدید و جایگزین های مناسب

برای آنکه، سیر ترک ناس با موفقیت بیشتری ادامه یابد و بهبودی کامل حاصل شود، باید جایگزین‌های جدیدی را برای خود انتخاب کنید. به طور معمول، استفاده از جویدنی‌هایی مثل آدامس، شکلات و غیره می‌تواند میزان میل و گرایش شخص را به مصرف ناس تا حد زیادی کاهش دهد.

?️ ورزش کردن

از جمله سرگرمی‌های جدیدی که برای افراد تحت درمان پیشنهاد می‌شود، ورزش کردن و پیاده روی است. انجام اینکار به افزایش حس اعتماد به نفس فرد، کمک زیادی می‌کند. مهم‌ترین اصل در روند ترک ناس این است که تا حد زیادی به خود و توانایی‌های خویش ایمان بیاورید. بنابراین به اطرافیان توصیه می‌شود که تا حد امکان زمینه‌های افزایش حس اعتماد به نفس را ایجاد نمایند و او را مورد تشویق و حمایت عاطفی قرار دهند.

?️ استفاده از تغذیه مفید برای ترک ناس

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در ترک ناس استفاده از یک رژیم غذایی مناسب است. در روزهای اول ترک حتما از مواد غذایی پر انرژی استفاده کنید. این مواد باعث می شود که نیاز شما به ناس کمتر شود. خوردن بادام، پسته، گردو، بادام زمینی، فندق و… در این دوران بسیار مفید است. همچنین برای خارج شدن هر چه سریع تر ناس از بدن، مایعات بیشتر مصرف کنید. هر کس با توجه به وضعیت جسمانی رژیم غذایی منحصر به فردی دارد. پس در این باره با متخصص خود مشورت کنید. با یک رژیم غذایی مناسب و تحرک روزانه خیلی زودتر در ترک ناس موفق خواهید شد.

?️ تمرکز بر شغل

یکی دیگر از اقدامات مفید برای ترک ناس ایجاد یک مشغولیت فیزیکی و فکری است. “بیکاری آدمی را کرخت کرده و به انحراف می کشد”. پس اگر شاغل نیستید به دنبال شغلی باشید. در این بازه بیشتر از درآمد، مشغولیت ذهنی شما اهمیت دارد. پس زیاد در مورد شغل تان وسواس به خرج ندهید. و اگر شرایط کار کردن ندارید، به دنبال یک سرگرمی برای خود باشید. شاید این فرصت خوبی باشد که به علایق خود بپردازید. برای مثال مهارتی را آموزش ببینید و یا در کلاس هایی که علاقه‌مندید شرکت کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

ترک ناس چقدر طول می کشد؟

مدت زمان لازم برای ترک ناس با توجه به آمادگی بیمار برای ترک، ویژگی‌های شخصیتی، میزان مصرف، شرایط شغلی و خانوادگی، وضعیت جسمانی … تعیین می‌شود. هر کدام از این عوامل می‌توانند در کوتاه شدن زمان ترک موثر باشند. متخصصین ترک با ارزیابی عوامل تعیین کننده در موفقیت ترک به بیمار کمک می‌کنند تا بهترین و کوتاه ترین روش را برای درمان بیمار برگزینند.

با این حال قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که اعتیاد علاوه بر درگیر کردن جسم و روح بدن، روابط و سبک زندگی بیمار را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین باید برای ایجاد تغییر در تمامی این سطوح از خود بردباری به خرج دهید.

آیا ترک ناس عوارضی هم دارد؟

عوارض موقتی ترک ناس

بدن شما مدت ها به یک ماده خارجی اعتیاد پیدا کرده است. بنابراین حتما برای ترک ناس با سختی هایی مواجه خواهید شد. هر چه شدت اعتیاد شما بیشتر باشد، عوارض ترک ناس هم با شدت بیشتری به شما هجوم خواهد آورد. در ادامه برخی از عوارض ترک ناس را شرح داده‌ایم.

⭕ درد جسمانی ناشی از ترک ناس

با قطع و یا کاهش مصرف ناس، بیمار دچار بدن دردهایی خواهد شد. این بدن دردها ناشی از سم زدایی جسم تان هست. میزان درد در هر کسی متفاوت هست. گاه برخی افراد این دردها را احساس نمی‌کنند (همین موضوع باعث می‌شود که به خود مغرور شده و خیلی راحت به اعتیاد ادامه دهند).

⭕ ایجاد تغییراتی در بدن

وقتی شروع به ترک ناس می‌کنید تغییراتی در درون و ظاهر بدن تان به وجود می‌آید. برای مثال ممکن است پوست در نواحی دچار تیرگی شود. و یا اشتهای فرد کم یا زیاد بشود. این عوارض می‌تواند ناشی از داروها نیز باشد.

⭕ ایجاد مشکلاتی در خواب

عوارض ناشی از ترک ناس بعد از سم زدایی کامل از بین می روند. پس جای نگرانی نیست. اما در دوره ترک ناس احتمالا با مشکلات خواب مواجه خواهید شد. اغلب افراد در به خواب رفتن و در خواب ماندن مشکل دارند. برخی نیز دچار بی خوابی می شوند. همه این عوارض با کمک متخصص تسکین داده می شود. اما برخی افراد هم ممکن است دچار لرزش هایی در خواب بشوند. همانطور که گفتیم پس از پایان دوره ترک ناس تمامی این عوارض از بین خواهد رفت.

جمع بندی

در پی مصرف ناس، صورت فرد بسیار رنگ پریده می‌شود و بیشتر اوقات شروع به استفراغ می‌کند. تنفس یا ضربان قلب وی کند شده و یا حتی متوقف می‌شود. اینها بخشی از مشکلات ناشی از مصرف ناس هستند. اما مهم‌تر از همه، وابستگی و اعتیاد بیش از حد است که روند زندگی فرد را مختل می‌کند. وابستگی به معنی احساس درد و بی قراری ذهنی در هنگام عدم مصرف ماده مخدر است.

اعتیاد یک بیماری مزمن است که باعث می‌شود فرد به طور اجباری به دنبال مواد مخدر باشد، حتی اگر باعث آسیب وی شود. در صورت سوء مصرف داروها خطرات وابستگی و اعتیاد بیشتر خواهد بود. برای آشنایی با انواع روش‌های ترک اعتیاد کلیک کنید.

خدمات مرکز مشاوره ذهن نو برای ترک ناس

مرکز مشاوره ترک اعتیاد ذهن نو به صورت تخصصی اقدام به ارائه برنامه‌های ترک می‌کند. متخصصان ترک اعتیاد ابتدا با انجام ارزیابی های اولیه و مشخص کردن دقیق وضعیت روحی و جسمی بیمار، بهترین روش ترک را معرفی می کنند. ارائه خدمات مشاوره به خانواده ها جهت آموزش ارتباط با بیمار اعتیاد نیز همزمان ارائه می‌شود.

شما می‌توانید برای دریافت خدمات ترک ناس به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری اقدام کنید. مسلما کیفیت خدمات در هر سه حالت یکسان بوده و مرکز ذهن نو آماده ارائه خدمات به تمامی نقاط کشور و حتی سایر کشورهای فارسی زبان است.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک ناس می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق شماره تلفن های ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام من پارسال ناس رو با یه روش بدون وسوسه و دارو ترک کردم خواستید بدونید چجوری حتما با مشاوره های ذهن نو تماس بگیرید. من که خیلی راضی بودم ممنونم ازشون

  2. سلام دوستان به نظر من بهترین روش مشاوره ترک هست همه بعد ترک افسردگی می‌گیرند با این روش هر دو را به راحتی تمام می‌شود

    1. من ۲۴ سالمه ۱۰ سال قرص میخوردم ۳ ساله هم ناس مینداختم ولی الان۵۰ روزه هم متادون و هم ناس رو بدون دارو و پزشک کنار گذاشتم وجایگزینش فقط و فقط باشگاه هستش تا یک ماه درد و بی خوابی و… میکشین ولی بعدش آزادی رو تجربه میکنین پیشنهاد میکنم شمام با اراده خودتون و با ورزش کردن کنار بزارید و آزاد بشید قیافه و بدنتون برگرده بهتون ??

  3. سلام من 3 ساله ناس استفاده می‌کردم تنها راه ترک کردنش اینه باید ارادت قوی باشه و زیاد تو فکرش نباشی اگه هوس کردی آبلیمو بخور تا فشارت بیاد پایین هوسش کم میشه بعد یه هفته راحت ترکش میکنی تاکید می‌کنم باید به خودت ایمان داشته باشی

  4. آقا من ۵ ساله روزی ۴۰ بار میزنم بگید چجوری میتونم این بی‌ناموسو بزارم کنار دارم مغزی داغون میشم روح روان آدمو داغون میکنه کاری میکنه که از خودت بدت بیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره